Et bedre liv for lærere og elever.

På danske Egå Ungdoms-Højskole starter undervisningen klokken 10. Det har gitt lærere og elever et bedre liv i timene og privat.

Bladet Utdanning

Hvordan skal industrien klare seg om alle skulle sove lenge? Gjør dere ikke elevene en bjørnetjeneste? Hvordan skal de klare seg senere i livet? Debatten har i høst gått i danske aviser om når en skal starte skoledagen.

Idéhistorie-læreren og foregangsmannen for senere Egå-undervisning, Lars Andreassen, har hørt alle argumentene. Den sindige 43-åringen lar seg engasjere når det kommer til livskvalitet og nye valg.

Må alt være som før?

- Først må vi slutte med å starte debatten med når kyrne skal melkes og når industrien skal starte.  Det er ikke slik at alle møter klokken 7 eller 8 på jobb. Det arbeidsmarkedet eksisterer ikke. Må alt være slik det var før? Ungdom endrer seg. Vi ser at de fleste går sent til sengs. Når de da skal møte 8.30 til undervisning, er de trøtte. Hvem hjelper det? Vi kan ikke bruke voksnes regler om at du må legge deg tidligere. Det virker ikke. Pedagogikken hjalp heller ikke, så da kan vi heller bøye oss litt etter de unge, mener Lars Andreassen.

På Egå utenfor Årshus bor elevene på folkehøyskolen. Morgenen starter alltid med en felles frokost. Før var den fra 8 til 8.30. Nå er den fra 9 til 9.45. Det er ikke oppmøteplikt her, men de fleste av de inntil 82 elevene starter dagen med et godt måltid. 

Lars Andreassen har vært på Egå Ungdoms-Højskole i 10 år. For noen år siden var han på et foredrag om tenåringshjerner, leste om deres søvnmønster og så med egne øyne at elevene var søvnige da de kom til klassen. 

Rask effekt

Vi bestemte oss i 2012 for en periode å endre oppmøtetiden til klassene radikalt. Derfor ble det klokken 10. Daværende rektor og de rundt 10 lærerne var med på forsøket. Endringen kom raskt. Elevene kom opplagte til timene. Vi behøvde ikke bruke lang tid på å få dem engasjerte og våkne. De var med i timene med en gang. Det smittet også over på oss lærere. Begge parter ble mer motiverte, glade og engasjerte. Elevene hørte etter hva vi sa. Forholdet lærer-elev ble merkbart bedre. Derfor besluttet vi i 2012 å innføre dette fast, forteller Lars Andreassen.

På Egå tar elevene fag for et halvt år om gangen. Bakgrunnen er ulik. Noen fikk ikke lærlingeplass, eller har behov for en tenkepause. Andre droppet ut av gymnaset. 

Mange velger å bli på skolen i helgene, og er enten med venner eller jobber med fagene. Egå tilbyr drama, foto, sport, film, design, kunst, politikk og samfunn, filosofi og psykologi, studieteknikk og medborgerskap. De har ikke dansk, engelsk eller matematikk og heller ikke karakterer.

Horribelt

Magnus Sundwall Justenborg (17) gikk tidligere på en efterskole. Der måtte de opp klokken 7, stå utenfor værelse klokken 7.15 og være klar til inspeksjon klokken 7.30. 

- Det var horribelt. Ingen lærte noe som helst. Vi var alle helt døde. Da skoledagen var slutt klokken 14, sov mange frem til 16. Det sosiale ble lidende, og det også påvirket læringen. Skolen reklamerte med fellesskap, men det var det lite av. På Egå er det helt fantastisk. Nå er jeg våken og engasjert i timene. Jeg har også overskudd etter at skoledagen er over klokken 16.  I mitt hode er det en sirkel som blir bedre og bedre. Jeg er mer engasjert, har mer overskudd, får flere venner og blir igjen mer motivert både i drama og filosofi-timene. 

Magnus Sundwall Justenborg vil sterkt anbefale norske skoler å forsøke det samme. 

De beste stundene i mitt hode oppstår sent på kvelden. Da er det ro. Vi kan være noen få som snakker sammen, og har det helt suverent. Og jeg er heller ikke redd for at jeg ikke vil klare å stå opp tidlig senere i livet. Planen er å søke skuespillerskolen i Århus. De starter 8, så jeg er forberedt på å endre døgnrytme.

Zombie-liv

Han får støtte av flere av Egå-elevene. Julie Bauer Flengmark (18) droppet ut av skolen blant annet på grunn av 8.10-møtetiden. Nå har hun fått overskuddet tilbake, trives med bildekunst og idrett og har en plan om å bli tatovør.

- Før var jeg i zombiemode. Etter skolen sov jeg mye. Nå er jeg blitt et lykkeligere menneske. Jeg har fått mer selvtillit av å kunne bidra i timene. Det blir heller ikke like mye soving etter skoleslutt.

Jónatan Petersen (18) fra Færøyene merker på sin side stor forskjell på lærerne. 

Jeg har hatt mange lærere som åpenbart var leie av jobben sin. På Egå er de opplagte og motiverte i hver time. Det er en stor forandring, og det smitter også på klassen.

Norsk A-elev

Lærer Lars Andreassen lagde en undersøkelse som viste at de aller fleste ungdommene er sent oppe på kveldene. Én skilte seg ut. A-mennesket var norske Marte Sofie Midtbø (17) fra Odda.

- Jeg har egentlig alltid gått til sengs tidlig, og må ha minst 8 timers søvn. Jeg søkte meg ikke til Egå for at undervisningen startet sent, men fordi de hadde film. Når det er sagt, kan Norge godt lære noe av dette. Jeg har hatt klassekamerater som har droppet ut fordi de ikke klarer å møte så tidlig på morgenen. De som gjør det, sover gjerne mye på ettermiddagen eller er trøtte i timene. Det merkes godt i undervisningen at alle er mer opplagte her på Egå.

For Lars Andreassen har det også effekt på hjemmebane. Da barna var små og skulle i barnehagen, hadde han tid til å ha en rolig morgenstund med dem. Så forberedte han seg til dagen. Nå har han i perioder fremdeles god tid, og det er ikke tidsklemme hjemme.

Snakk om det

- Men det er forskjell på lærerne på Egå og resten av Danmark. Vi har den samme årsnormen på 1650 timer, men de har bundet arbeidstid. Det har ikke jeg. For oss folkehøyskolelærere blir det mer en livsstil. Skal dette prøves ut f.eks i Norge, må en ta hensyn til mye, selvsagt. Ta iallefall debatten. Snakk med de unge. Kanskje er det lærere som vil jobbe sent? Men jeg har forstått via en norsk kollega av meg, at dere vil ha utfordringer med hensyn til barnehager som stenger tidlig også videre? Så lokalsamfunnet må være med.

Skeptisk rektor

Rektor Erling Joensen vil også oppfordre andre til å teste dette ut. Selv kom han til Egå høsten 2014 fra en idrettsfolkehøyskole. Der var elevene ekstremt motiverte, men trøtte om morgenen. Likevel. Han innrømmer en viss skepsis til klokken 10-tanken.

- Jeg syntes det hørtes sent ut, og sa ifra at jeg ville vurdere det. Men jeg må erkjenne at det fungerer. En avis skrev at vi lar ungdommene sove lengre, men vi lar de egentlig bli uthvilt. Jeg forstår at det kan være vanskelig for større skoler og andre skoleformer å få dette til. Men mitt råd til Norge er at dere kan teste to klasser mot hverandre. Se hva det gjør med trivsel og karakterer!

PS: En gang i uka har Egå lærermøte. Det starter klokken 8.

- Nå synes noen av lærerne at det er vel tidlig, humrer rektor.