Gaselle løp fra åpent landskap til cellekontor

SmartDok ville ikke ha omgivelser som var svarte, hvite eller grå. Økt trivsel gir økt lønnsomhet, mener gründer Bjørn Tore Hagberg, som kun satte ned foten én gang.

- Da fargedesigneren Dagny Thurmann-Moe fra Oslo skulle holde en tale, tenkte jeg at dette var en god anledning til å heller sjekke e-posten enn å høre etter, sier gründer Bjørn Tore Hagberg.

- Da fargedesigneren Dagny Thurmann-Moe fra Oslo skulle holde en tale, tenkte jeg at dette var en god anledning til å heller sjekke e-posten enn å høre etter, sier gründer Bjørn Tore Hagberg.


Av Ann-Mari Gregersen og Alf Ove Hansen (foto)

for DNB Nyheter


NY DESIGN: Arkitekt Bente Mannsverk og fargedesigner Dagny Thurmann-Moe har forvandlet det gamle bankbygget på innsiden. Alt er tilrettelagt for at de ansatte skal trives.

NY DESIGN: Arkitekt Bente Mannsverk og fargedesigner Dagny Thurmann-Moe har forvandlet det gamle bankbygget på innsiden. Alt er tilrettelagt for at de ansatte skal trives.

SmartDok-sjefen Bjørn Tore Hagberg ler litt av seg selv, der han satt i salen under den årlige LINK-konferansen i Alta. For knapt to år senere har nemlig de to avsluttet et samarbeid som påvirker arbeidshverdagen til ham og ansatte.

Vi må male!

- Jeg trodde det skulle være snakk om årets farger … blablabla, men hun fanget interessen min med bilder av ett rom med to ulike fargevalg. «Hvor vil du være?», spurte hun og svaret var jo ikke i det svart/grå/hvite rommet. Da jeg kom tilbake til kontorene vi da leide, var min første tanke: Vi må male!

Det ble litt utsatt, for bedriften vokste. SmartDok har hatt en eventyrlig reise. De startet som en idé hos sivilingeniøren og IT-utdannede Bjørn Tore Hagberg (47) på hans enmannskontor: Hvordan fjerne papirarbeid fra byggebransjen, og sørge for at lønn, timer med mer kan registreres på mobil.

IT-HILSEN:    For deg som ikke umiddelbart kjenner til det binære tallsystemet. «Velkommen til SmartDok», står det her.

IT-HILSEN: For deg som ikke umiddelbart kjenner til det binære tallsystemet. «Velkommen til SmartDok», står det her.

SmartDok + Steve Jobs

Er det noe nytt, tenker du kanskje? Det var det i 2005… For det var ikke før i 2007 Apple lanserte iPhone. Resten er historie – for begge parter. Bedriften har vokst i antall ansatte, kunder og omsetning, blitt Gaselle-bedrift og nylig en del av Visma. Lokalkontor i Oslo og Stockholm har også kommet til.

Det er én hovedgrunn til at åpent landskap er populært

Tilbake til Alta. De vokste seg altså ut av lokalene de hadde, men det var ikke enkelt å finne noe som passet.

- Vi har lenge vært på utkikk etter et bygg som vi kan utforme etter våre behov. Dette gamle bankbygget var perfekt, 800 kvadratmeter med parkering, kjeller og i god teknisk stand. Oppussingen begynte sist år, og jeg visste at fargedesigner Dagny måtte med på laget.

LAKSEROSA:    De lakserosa veggene i møterommet var ikke en favoritt i starten, men det har endret seg. Fargenavnet passer godt, da Hagberg er laksefisker. Derfor er det også et stort bilde av Altaelva på veggen. Så vet alle hvem de snakker med på videokonferanser.

LAKSEROSA: De lakserosa veggene i møterommet var ikke en favoritt i starten, men det har endret seg. Fargenavnet passer godt, da Hagberg er laksefisker. Derfor er det også et stort bilde av Altaelva på veggen. Så vet alle hvem de snakker med på videokonferanser.

Fritt valg for Farge-Dagny

Med hennes bakgrunn innen pedagogikk, sosiologi og informatikk og ti år i IT-bransjen, var det en god kombo for IT-bedriften SmartDok.

Jeg ga henne frie tøyler. Det var litt som lammet som går til slakteren. Du vet jo ikke helt hva du går til. Jeg må innrømme at det i perioder var litt vondt.

. For det er jo vanskelig å se en farge isolert på en skjerm, et gulv eller en vegg. Jeg bestemte meg for å ikke pirke på noe, og stole på henne som fagperson.

Han kjøpte også argumentene hennes, og mente de var logiske. Vi kommer jo fra naturen. Så det er jo naturlig å gå på noe som er grønt. Mennesker trives jo på gress. Alle som kommer inn, må forresten ha på seg fotposer eller låne gule Crocs. Gult er SmartDoks logofarge, så det valget var enkelt. Det er ellers brukt lyse farger på kontorene, men pultene er ikke hvite.

- Det hvite reflekterer lyset, og gjør det vondt å se på pulten. Det er skjermen som skal ha fokus. Derfor ble alle pultene malt i en mer lys, treaktig farge.

I tråd med å bringe naturen inn, ga fargevalget på himlingen seg selv.

- Vi valgte å gå for en åpen himling, det gir mer høyde og luft. Det ble bestemt å spraye taket gult. Det representerer sol og logofargen, forklarer Bjørn Tore Hagberg.

GULT TAK, GRØNT GULV:    Naturen er kommet inn i IT-bedriften Smartdok. Solgult tak og gressgrønt gulv, som innbyr til et spark på ballen.

GULT TAK, GRØNT GULV: Naturen er kommet inn i IT-bedriften Smartdok. Solgult tak og gressgrønt gulv, som innbyr til et spark på ballen.

Ro foran landskap

En annen ting som mange legger merke til, er at SmartDok ikke har åpent landskap. I begge etasjene er det cellekontorer, med utsikt til et åpent rom i midten. Her er det satt opp stoler og bord for uformelle pauser.

- Det er én hovedgrunn til at åpent landskap er populært, og det er fordi en sparer penger. Jeg tror derimot det er viktigere at de ansatte får arbeidsro. Alle ønsket cellekontor. Noen er mye i telefonen med salg eller support, andre konsentrerer seg om programmering og er dypt inne i koder. De tusenlappene du bruker ekstra på innredning, tjener du igjen på sikt.

Folk skal ha det sosialt på jobb, og møtes minimum én gang om dagen.

For selv om denne artikkelen har handlet om farger og innredning, handler SmartDok selvsagt først og fremst om å jobbe og tjene penger. SmartDok har i dag en av Skandinavias mest brukte skybaserte bransjeløsninger i byggenæringen, fra moduler som gir kontroll på alt fra vareforbruk og verktøyoversikt til dokumentasjon i form av bilder og sjekklister.

De 60.000 kundene er foreløpig i fire land. Dette skal økes enda mer, og det skal skje at de ansatte har et trivelig arbeidsmiljø.

SmartDok08.jpg

Ingen lunsj ved pulten

Basistanken er at SmartDok skal være mer enn en arbeidsplass.

Det gjenspeiler seg også i rommene utenfor kontorene. Kjelleren er øvingsrom til husbandet, et biljardbord er på vei og dart skal på veggen. Kantinen og det største møterommet er vegg i vegg, slik at de lett kan ha sosiale eventer og lage mat selv.

- Egen kantine er viktig. Folk skal ha det sosialt på jobb, og møtes minimum én gang om dagen. Det er ikke noe mer stusselig enn å spise alene ved datamaskinen!

Har du et litt sykt barn eller det er planleggingsdag, er det ikke noe problem å ta med arvingen på jobb. Det kreative rommet dedikert de små er nemlig like populært blant de voksne.

- Da jeg hadde små barn, var det ikke uvanlig at en av dem hang rundt pulten min og syntes det var bare sånn passelig artig. Derfor har vi nå et rom med tv, sofa, tegnesaker og spillkonsoller.

SmartDok05.jpg

Sa nei én gang

De ansatte er også tatt godt vare på. Det er et eget HMS-rom med stresslesser hvor en kan lese faglitteratur eller bare slappe av. Alt trenger ikke gjøres ved pulten.

– Her har vi også medarbeidersamtaler. Jeg mener at disse ikke skal tas på sjefens kontor, men på nøytral grunn.

– Her har vi også medarbeidersamtaler. Jeg mener at disse ikke skal tas på sjefens kontor, men på nøytral grunn.

Bjørn Tore Hagberg er fornøyd både med arkitekt Bente Mannsverk og Dagny Thurmann-Moes valg. Han satte bare foten ned én gang.

- Fargedesigneren foreslo en del ting som var kult, men når du skal ha en stort antall møbler må prisen være fornuftig. Det var en del ting som var foreslått som rett og slett ble for dyrt.

Både farger, møbler og romvalg har uansett gitt Bjørn Tore Hagberg og SmartDok ansatte som trives – og dermed kan bidra til å øke lønnsomheten.

- Vi har faktisk hatt ansatte som synes det er så kjekt på jobb, at de kommer innom på en lørdag!

SmartDok06.jpg

Bjørn Tore Hagberg har god plass til overskudd i det gamle bankbygget.

Historie: Startet i 2005 som Ascella, ble Smartdok i 2015, Visma ble majoritetseier i 2018 og bedriften ble da Vismas skybaserte programvareløsning for bygg- og anleggsbransjen.

Ansatte: 35 ansatte. Hovedkontor i Alta, samt i Oslo og Stockholm.

Kunder: 60.000 brukere (mars 2019)

Mål: Å være en pådriver i digitaliseringen av byggebransjen. Med økende myndighetskrav for å forhindre ulovlig arbeidskraft, fremme sikkerhet på jobb, samt en økt etterspørsel etter mobile løsninger, har behovet for skybaserte løsninger blitt stadig viktigere.

PINK FLOYD:       SmartDok har eget husband, og Bjørn Tore Hagberg er med. Gitarhelten? David Gilmour.

PINK FLOYD: SmartDok har eget husband, og Bjørn Tore Hagberg er med. Gitarhelten? David Gilmour.

Alf Ove Hansen